Ravel, Gershwin i Piazzolla. Dwa koncerty na zakończenie 70. sezonu filharmonii

2016-06-14 13:07:29 (ost. akt: 2016-06-14 13:09:51)
Ravel, Gershwin i Piazzolla. Dwa koncerty na zakończenie 70. sezonu filharmonii

Autor zdjęcia: mat. pras. filharmonii

W programie koncertów kończących jubileuszowy sezon artystyczny Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie znalazły się utwory bardzo lubiane przez publiczność sal koncertowych: "Bolero" Maurycego Ravela, "Amerykanin w Paryżu" George’a Gershwina oraz kompozycja Astora Piazzolli – "Libertango".

Osiemnastotaktowy temat "Bolera" Maurycego Ravela (1875-1937) powtarza się monotonnie, kilkanaście razy, bez żadnych odmian, tyle że intonują go wciąż nowe instrumenty, a odegrawszy swoje – dołączają do pozostałych, przy jednostajnym, hipnotyzującym akompaniamencie postukiwań bębenka. Zaczyna flet, po nim klarnet, fagot... i tak dalej. W ten sposób zmienia się barwa powtarzanej melodii, zaś dynamika narasta w nieustannym crescendo aż do gwałtownej kulminacji.

Twierdzi się, że na świecie, co 10 minut rozbrzmiewa "Bolero" Ravela. Teraz, gdy w maju bieżącego roku po 90 latach wygasły prawa autorskie do utworu, prawdopodobnie będziemy je słyszeć jeszcze częściej.

"Amerykanin w Paryżu" George’a Gershwina (1898-1937) to fantazja symfoniczna o tym, jak to któregoś wiosennego poranka pewien Amerykanin zwiedzał Paryż... Muzyka Gershwina „musująca jak francuski szampan” powstała w roku 1928, już po "Błękitnej rapsodii" (1924) i po "Koncercie fortepianowym" (1925), a wykonana została po raz pierwszy w tym samym roku w nowojorskiej Carnegie Hall.

Gershwin był wtedy u szczytu powodzenia; amerykański fenomen, twórca, któremu udało się w prawdziwie mistrzowski sposób połączyć tradycje tamtejszej muzyki popularnej, ludowej, jazzu i technik europejskiej muzyki klasycznej.

– Astor, twoje utwory klasyczne są napisane poprawnie. Ale prawdziwy Piazzolla jest w muzyce, którą mi przed chwilą zagrałeś. Nigdy jej nie porzucaj – to rada, którą Astor Piazzolla (1921-1992) otrzymał od Nadii Boulanger swojej nauczycielki, uważanej powszechnie za najlepszego ówczesnego pedagoga muzyki, przyjaciółki Ravela, Strawińskiego i wielu innych wielkich kompozytorów.

I tak zaczęła się era Tango Nuevo, czyli Nowego Tanga. Piazzolla koncertuje na całym świecie, z zespołami i jako solista, od Ameryki Południowej przez Europę, Japonię, po Stany Zjednoczone. W 1987 r. gra przed ogromną publicznością w nowojorskim Central Parku. Wiele nagrywa, pracuje intensywnie aż do śmierci w lipcu 1992. Pozostawił po sobie ponad 250 tang i wiele innych (w sumie około 1000) utworów.

Koncerty na zakończenie sezonu jubileuszowego
16 czerwca (czwartek), godz. 18:00
17 czerwca (piątek), godz. 19:00

Filharmonia Warmińsko-Mazurska
ul. Głowackiego 1, Olsztyn

Choć koncerty 16 i 17 czerwca oficjalnie kończą w Filharmonii sezon artystyczny 2015/2016, to nie są one ostatnimi propozycjami muzycznymi dla melomanów. 26 czerwca o godz.18.00 z udziałem orkiestry Filharmonii koncertem symfonicznym pod batutą Piotra Sułkowskiego z gitarzystami Justyną Sobczak i Marcinem Dylla zostanie zainaugurowany X Festiwal Gitarowy Joaquina Rodrigo w Olsztynie.

A potem, do 2 lipca, zapraszamy do sali koncertowej na festiwalowe recitale gitarowe. Szczegóły na stronie filharmonii.

mat. prasowe filharmonii


Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. TeX #2010680 | 83.6.*.* 14 cze 2016 14:00

    Jakby to dobrze zmiksować, dodać trochę elektroniki, to by dało się tego słuchać :)

    ! - + odpowiedz na ten komentarz