FILHARMONIA – kameralnie „BACH, VIVALDI”

2018-10-08 12:07:15 (ost. akt: 2018-10-08 12:11:14)
FILHARMONIA – kameralnie „BACH, VIVALDI”

Autor zdjęcia: Materiały prasowe

Piątkowy koncert w dniu 12 października 2018 r. (godz.19.00), z cyklu FILHARMONIA – kameralnie pt. „Bach, Vivaldi” będzie prawdziwą muzyczną gratką dla miłośników wiolinistyki epoki baroku. W sali koncertowej z towarzyszeniem orkiestry kameralnej Filharmonii Warmińsko -Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego wystąpi aż ośmiu solistów.

Czterech z nich zaprezentuje koncerty skrzypcowe z Czterech pór roku (Le quattro stagioni) Antonio Vivaldiego. Skrzypkowie, artyści orkiestry symfonicznej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, koncertmistrz – Michał Marcol wykona część I – Wiosna, Marta Rusiniak część II – Lato, Krzysztof Danielewicz część III – Jesień, a częścią IV – Zima, Cztery pory roku Vivaldiego zakończy Karolina Gustaw.
Koncert na dwie wiolonczele g-moll Antonio Vivaldiego wykonają: Magdalena Grędzińska i Barbara Pirogowicz, na co dzień wiolonczelistki naszej Filharmonii.

Nazwisko Antonio Vivaldiego należy z pewnością do najbardziej rozpoznawanych wśród setek wymienianych na kartach podręczników historii muzyki. Zawdzięczamy to w główniej mierze arcypopularnej kompozycji jaką jest cykl czterech koncertów skrzypcowych Le quattro stagioni (Cztery pory roku). Były one częścią wydanego w 1725 roku w Amsterdamie zbioru 12 koncertów skrzypcowych Il Cimento dell'Armonia e dell'Inventione op. 8 („Spór między harmonią a wyobraźnią”), stanowiąc doskonały przykład dojrzałej formy koncertu solowego, jaką zostawiła nam w darze epoka baroku.

Oprócz doświadczonych muzyków członków naszej orkiestry symfonicznej w koncercie z towarzyszeniem orkiestry kameralnej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego usłyszymy również przedstawicieli najmłodszej generacji skrzypków – nastolatków: Adama Suskę i Wiktora Mieczykowskiego. Obaj mimo młodego wieku mają już na swoim artystycznym koncie szereg znaczących sukcesów. Młodzi skrzypkowie wykonają Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043 Jana Sebastiana Bacha. Choć zachowane materiały z zapisem tej kompozycji zostały opracowane na potrzeby serii koncertów, które Bach prowadził jako dyrektor Collegium Musicum w Lipsku i noszą datę 1730-31 przypuszcza się, iż ten popularny utwór wyszedł spod ręki Mistrza znacznie wcześniej, bo w latach 1717-1723, kiedy to był kapelmistrzem na dworze w Anhalt-Köthen w Niemczech. W 1739 r. w Lipsku, Bach dokonał transkrypcji koncertu na dwa klawesyny. Tak powstał przepiękny Koncert klawesynowy c-moll, BWV 1062. Obie wersje, skrzypcowa i klawesynowa cieszą się niesłabnącą popularnością zarówno u wykonawców jak i melomanów.

Oto kolejność koncertowa piątkowego spotkania z muzyką baroku. Antonio Vivaldi – Koncert na dwie wiolonczele g-moll RV 531, Jan Sebastian Bach – Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043, Antonio Vivaldi – Cztery pory roku (Le quattro stagioni) .

Serdecznie zapraszamy!

Michał Marcol - skrzypce
Urodził się 21 września 1988 roku w Rybniku. W 2007 roku ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną im. Karola i Antoniego Szafranków w Rybniku w klasie skrzypiec dr Adama Mokrusa, pod którego opieką kontynuował edukację w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W latach 2012-2015 był studentem studiów doktoranckich w macierzystej uczelni w klasie skrzypiec adt dr hab. Beaty Warykiewicz-Siwy i adt dr Adama Mokrusa. Od 2015 roku kontynuował edukację w ramach studiów podyplomowych w Royal College of Music w Londynie w klasie skrzypiec prof. Leonida Kerbela, które ukończył w 2017 roku.
W latach 2008-2012 pięciokrotnie został laureatem I nagrody Uczelnianego Konkursu Skrzypcowego w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2013 roku uczestniczył w półfinale XX Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. J. Brahmsa w Pörtschach, a także został laureatem wyróżnienia w VII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej.
W październiku 2011 roku – w wyniku kwalifikacji przeprowadzonych przez Maxima Vengerova – wziął udział w XIV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.
W 2012 roku wystąpił jako solista na koncercie wyróżnionych dyplomantów Akademii Muzycznej z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej prowadzoną przez Piotra Sułkowskiego. Ponadto jako solista występował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Rybnickiej im. Braci Szafranków, Orkiestrą Symfoniczną Szkoły Szafranków w Rybniku oraz Orkiestrą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. F. Nowowiejskiego pod batutą m.in. Mirosława Jacka Błaszczyka, Massimiliano Caldiego, Ewy Strusińskiej i Sławomira Chrzanowskiego.
Od 2012 roku pełni funkcję koncertmistrza orkiestry symfonicznej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie. Od września 2018 roku współpracuje w charakterze koncertmistrza z orkiestrą Filharmonii Śląskiej w Katowicach, a także zdobywa doświadczenie pedagogiczne jako wykładowca skrzypiec Akademii Muzycznej im K. Szymanowskiego w Katowicach.

Marta Rusiniak - skrzypce
Urodzona w Bydgoszczy, gdzie ukończyła szkołę muzyczną I i II stopnia. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Wojciecha Szlachcikowskiego. Od 8 lat skrzypaczka orkiestry symfonicznej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie, członkini olsztyńskiego kwartetu Avista oraz nauczyciel w Powiatowej Szkole Muzycznej
I stopnia w Dywitach, Olsztynku i Barczewie. Jako muzyk orkiestrowy współpraca m.in. z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, z Pam European Orchestra. Uczestniczyła również w międzynarodowych kursach orkiestrowych jak Baltic Youth Philharmonic.
Współpracowała także z wieloma różnymi orkiestrami w Hiszpanii, Niemczech i Szwajcarii. Ciekawostką może być fakt, iż w ramach realizacji swoich pozamuzycznych pasji jest również magistrantką na wydziale fizjoterapii.

Krzysztof Danielewicz - skrzypce
Urodził się w 1992 r. w Przemyślu. Ukończył studia na kierunku instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Tomasza Króla. Uczestniczył w kursach mistrzowskich pracując pod kierunkiem m.in. prof. Bartosza Bryły, prof. Wiesława Kwaśnego oraz prof. Piotra Tarcholika. Doświadczenie zdobywał biorąc udział w takich projektach orkiestrowych, jak Lutosławski Youth Orchestra czy International Regions Symphony Orchestra (Niemcy). Współpracował z wieloma orkiestrami w Polsce, od 2014 r. pracuje w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie. Grę w orkiestrze łączy z pracą pedagoga w Powiatowej Szkole Muzycznej I st. w Dywitach.

Karolina Gustaw – skrzypce
Jest absolwentką Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Koszalinie w klasie Natana Dondalskiego oraz Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Małgorzaty Skorupy. Grę solową doskonaliła pod kierunkiem Zakhara Brona, Eduarda Gracza, Konstantego Andrzeja Kulki. Jest laureatką międzynarodowych konkursów, m.in. I nagrody na 4th International Musical Performance Competition „Premio Clivis” w Rzymie, I nagrody na 19th International Music Competition „Euterpe” w Corato, I nagrody na 7th International Music Competition "Giovani Musicisti" w Treviso, II nagrody oraz Nagrody Specjalnej na I Ogólnopolskim Konkursie „Talenty Skrzypcowe 2017” w Poznaniu, III nagrody na 14 Concorso Internazionale di Esecuzione Musicale "Premio Citta'di Padova", III nagrody na konkursie nagraniowym International Music Competition eMuse, wyróżnienia na 10th International Franz Schubert Competition w Russe w Bułgarii. Jest stypendystką Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku, Prezydenta Miasta Gdańsk oraz Marszałka Województwa Pomorskiego. Regularnie koncertuje w kraju i za granicą. Obecnie otworzyła przewód doktorski w swojej macierzystej uczelni.

Adam Suska - skrzypce
Jest 18 letnim muzykiem kształcącym się w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Z. Brzewskiego w Warszawie pod kierunkiem prof. dr hab. Magdaleny Szczepanowskiej.
Ten młody muzyk w swoim dorobku artystycznym może pochwalić się licznymi nagrodami w międzynarodowych i w krajowych konkursach muzycznych. Są to m.in.: Grand Prix na 21 Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Smyczkowych im. Bohdana Warchala na Słowacji, I miejsce w II Podlaskim Konkursie uczniów klas skrzypiec i altówki Szkół Muzycznych II stopnia, tytuł Laureata w 16-th International Masterclasses Schola Arvensis w Dolnym Kubinie na Słowacji, II nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym „Janko Muzykant” w Sochaczewie, Wyróżnienie w Konkursie skrzypcowym CEA, II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym „Janko Muzykant” w Sochaczewie, Nagrodę Specjalną i I miejsce w VII Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym „Spotkania Młodych skrzypków” w Płocku oraz wiele innych nagród oraz wyróżnień.
Jako młody muzyk brał udział w liczących się w środowisku międzynarodowym wydarzeniach i koncertach organizowanych w największych ośrodkach muzycznych: w Bratysławie, Londynie, Kopenhadze, Reykjaviku, Sztokholmie, Warszawie, Wrocławiu, Krakowie oraz w Gdańsku.
Adam doskonalił swoje umiejętności instrumentalne u tak znanych profesorów jak: Krzysztofa Jakowicza, Konstantego Andrzeja Kulki, Marka Mosia, Jana Staniendy, Krzysztofa Śmietany (Anglia), Yaira Klessa, Eyala Klessa (Israel), Almity i Rolanda Vamos, (USA).
Był stypendystą Prezydenta Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego. Otrzymał stypendium „Drzwi do Kariery” i został stypendystą Rotary Club Gdańsk-Sopot-Gdynia. Adam jest młodym muzykiem o ciekawej osobowości.

Wiktor Mieczykowski – skrzypce
Ma 16 lat, naukę gry na instrumencie rozpoczął w wieku 6 lat w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I stopnia w Płocku. Od samego początku wykazywał duże zainteresowanie i predyspozycje do gry na skrzypcach pracując pod kierunkiem prof. Anny Rzymyszkiewicz. Wiktor jest laureatem wielu konkursów krajowych i międzynarodowych, z powodzeniem trzykrotnie występował jako solista z Płocką Orkiestrą Symfoniczną w koncercie pt. Płockie Talenty. Był członkiem pierwszej edycji Lusławickiej Orkiestry Talentów, z którą wystąpił na wielu koncertach min.w Teatrze Wielkim w Warszawie, Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w nowej sali koncertowej NOSPR w Katowicach. Jest wielokrotnym laureatem nagrody Prezydenta Miasta Płocka dla dzieci
i młodzieży za osiągnięcia artystyczne oraz Rady Rodziców za wysokie wyniki w nauce. Uczestniczył w międzynarodowych i krajowych kursach mistrzowskich, gdzie pracował pod kierunkiem uznanych skrzypków m.in. prof. Roberta Szredera, prof. Bartosza Cajlera, prof. Wiesława Kwaśnego i prof. Łukasza Błaszczyka.
Brał udział w ponad 30 konkursach i przesłuchaniach krajowych i międzynarodowych, 25 razy był nagradzany i wyróżniany, w tym 5 - krotnie nagrodą Grand Prix i 15 razy nagrodą
I stopnia - w tym nagrodą Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej. Jego ostatni międzynarodowy sukces to zdobycie najwyższej nagrody na Grand Prix Primo Premio Assoluto na Young Musician Internationale Competition Città di Barletta - konkursie, który odbył się w maju 2017 roku. Wiktor jako solista i kameralista uczestniczył w licznych koncertach m.in. w Maastricht ( Holandia), Bled (Słowenia), Treviso (Włochy), Corato (Włochy), Lipsku ( Niemcy), Nowym Sączu, Krzyżowej, Bałoszycach, Szczecinku, Warszawie, Krakowie, Radziejowicach, Płocku i wielu innych. Od 2013 roku jest studentem Young Talent Class Maastricht Akademy of Music (Holandia), gdzie studiuje pod kierunkiem światowej sławy pedagoga wiolinistyki prof. Roberta Szredera.
Obecnie Wiktor jest uczniem 5 klasy skrzypiec Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. K. Szymanowskiego oraz 2 klasy Liceum Ogólnokształcącego im. W. Jagiełły w Płocku. We wrześniu 2017r. roku został stypendystą Młodej Polskiej Filharmonii zrzeszającej najbardziej utalentowanych młodych muzyków, z którą odbył tournee koncertowe w największych salach filharmonicznych w kraju. W sierpniu br. dostał zaproszenie do prestiżowej Penderecki Youth Orchestra – młodzieżowego zespołu smyczkowego skupiającego wyróżniających się młodych instrumentalistów w wieku 14-18 lat, którzy pracując w Europejskim Centrum Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach pod batutą Marka Mosia przygotowali i wykonali cykl koncertów w ramach Festiwalu Emanacje.
Wiktor jest wybitnie uzdolnionym artystą, który wyróżnia się wyjątkową osobowością sceniczną, niezrównaną muzykalnością i ogromną energią wykonawczą. Jest zaangażowany w działalność charytatywną min. na rzecz renowacji płockich zabytków, z pasją uprawia sport - w szczególności windsurfing i jazdę na nartach.


Magdalena Grędzińska – wiolonczela
Pochodzi z Sosnowca. W 2008 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. M. Karłowicza w Katowicach. W 2013 roku ukończyła studia magisterskie na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie wiolonczeli prof. zw. Lidii Grzanki-Urbaniak z oceną bardzo dobrą. Podczas studiów uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych wiolonczelistów i kameralistów, między innymi: Ivana Monighettiego, Markusa Nyikosa, Annę Prabucką-Firlej. Brała również udział w kursach mistrzowskich podczas Europejskich Warsztatów Muzycznych w Kołobrzegu organizowanych przez Stowarzyszenie „Fundusz Promocji Talentów”. Podczas studiów szlifowała swoje umiejętności muzyka orkiestrowego: w latach 2010-2013 była członkiem Awangardowej Orkiestry „Sound Factory Orchestra” wykonującej muzykę współczesną (drugi koncertmistrz grupy wiolonczel), z którą zrealizowała projekt muzyczny „Ocalić od zapomnienia – Witold Szalonek i jego dźwięki kombinowane”, a w latach 2011-2013 współpracowała z Filharmonią Kaliską oraz Filharmonią Dolnośląską w Jeleniej Górze, z którą zimą 2013 roku odbyła 3-tygodniowe tournée po Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Jako muzyk orkiestrowy koncertowała pod batutą m.in. Marka Pijarowskiego, Paul McCreesha, Marzeny Diakun, Wojciecha Rodka, Georgea Tchitchinadze, Mieczysława Gawrońskiego, Tadeusza Strugały. Od 2013 roku jest zatrudniona jako muzyk w Filharmonii Warmińsko – Mazurskiej im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie oraz Powiatowej Szkole Muzycznej I stopnia w Dywitach, gdzie prowadzi klasę wiolonczeli.

Barbara Pirogowicz - wiolonczela
Naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 10 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. F. Chopina w Olsztynie. W 2007 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Andrzeja Orkisza, a w 2013 Akademię Leona Koźmińskiego w Warszawie na kierunku psychologia w zarządzaniu. Od 10 lat pracuje w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie. Swój warsztat gry doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem znakomitych wiolonczelistów: prof. Tomasza Strahla, ad. Piotra Hauseplasa, prof. Ulfa Tischbirek, prof. Andrzeja Bauera. Od roku 2012 współtworzy kwartet smyczkowy NUOVO. Ważną część Jej życia muzycznego zajmuje praca pedagogiczna z dziećmi w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Dywitach, gdzie pełni także funkcję wicedyrektora szkoły. Z powodzeniem korzysta z fińskich wzorów uczenia metodą Colourstings.
Wiolonczela to nie jedyna pasja Barbary Pirogowicz. Jako członek Kadry Narodowej Taekwon-do ITF współzawodniczyła na arenach krajowych oraz międzynarodowych.
Jej największe sukcesy to tytuł Mistrzyni Polski oraz III miejsce na Mistrzostwach Europy w Riccione we Włoszech.


Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB