Giacomo Puccini -"Manon Lescaut" transmisja z Metropolitan Opera Live in HD w Filharmonii

2016-02-29 13:31:26 (ost. akt: 2016-02-29 13:38:17)
Giacomo Puccini -Manon Lescaut   transmisja z Metropolitan Opera Live in HD w Filharmonii

W dniu 5 marca o godz.18.55 Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza na transmisję z Metropolitan Opera Live in HD opery Giacomo Pucciniego – Manon Lescaut. Wystąpią: Kristine Opolais (Manon Lescaut), Roberto Alagna (Des Grieux), Massimo Cavalletti (Lescaut), Brindley Sherratt (Geronte). Reżyseria: Richard Eyre. Scenografia: Rob Howell. Orkiestrą i chórem Metropolitan Opera w Nowym Jorku dyryguje Fabio Luisi.

Manon Lescaut to pierwsza opera Pucciniego, która odniosła sukces – i to ogromny – stawiając go w rzędzie kompozytorów liczących się w skali międzynarodowej. Sukces tym bardziej znaczący, że od dziewięciu już lat na scenach operowych powodzeniem cieszyła się opera Manon na ten sam temat, dzieło francuskiego kompozytora Julesa Masseneta. Podejmując zatem wyzwanie, Puccini musiał zmierzyć się również i z tą okolicznością.

Temat został wzięty z sentymentalnej (a w latach powstania – skandalizującej) powieści I połowy XVIII wieku autorstwa L'Abbé Prevosta Historia kawalera Des Grieux i Manon Lescaut. Jest to historia dwojga młodych kochanków, oddziałujących na siebie toksycznie, kochających się i szkodzących sobie, brnących od awantury do awantury.

Przyjaciołom, którzy ostrzegali Pucciniego przed ryzykiem podjęcia wątku obecnego już na operowych scenach, kompozytor odpowiadał, iż Massenet potraktował temat „po francusku, z pudrem i menuetami”, on zaś włoży w to „włoską duszę, z pasją i z namiętnością”. Okazało się to nie takie proste.

Nad librettem dla Pucciniego pracowało kolejno aż pięciu autorów, nie licząc tych, którzy dodawali pomniejsze poprawki, zaś Puccini, wciąż niezadowolony, nieustannie coś im przerabiał i zmieniał, oni protestowali, wycofywali swoje nazwiska. Skończyło się to tak, iż na kartach pierwszego wydania partytury... nie figuruje w ogóle żaden z autorów libretta.

Triumf, jaki odniosła Manon Lescaut Pucciniego na premierze w Turynie błyskawicznie zaowocował jej kolejnymi inscenizacjami w Europie i na całym świecie, od Petersburga po Buenos Aires i Rio de Janeiro. Znamienne jednak, iż długo z jej wystawieniem wstrzymywał się Paryż, miasto, w którym triumfowała wersja Masseneta.

I rzecz szczególna, o której warto wspomnieć, w związku z tym, iż oglądać będziemy spektakl z nowojorskiej Metropolitan Opera: to właśnie w wykonaniu zespołu Metropolitan zobaczyli Paryżanie tę operę Pucciniego po raz pierwszy! Nastąpiło to jednak dopiero w roku 1910.

W obecnej inscenizacji partię Des Grieux pierwotnie miał śpiewać Jonas Kaufmann. Jednak z powodu choroby artysta musiał odwołać swoje występy w Met w tym sezonie. Zastępstwa podjął się francuski tenor Roberto Alagna.

Akcję opery Manon Lescaut w oryginale rozgrywającą się w XVIII wieku, w obecnej inscenizacji reżyser Richard Eyre przeniósł w lata 40. XX wieku – do okupowanej przez Niemców Francji.

Głosy prasy o spektaklu:
Kristine Opolais jako Manon śpiewa równie czarująco jak wygląda. Jest to także kolejny wieczór sukcesu dla dyrygenta Fabia Luisiego, który wydobył z orkiestry Met brzmienie miękkie i zniuansowane w szczegółach, wnosząc zarazem w partyturę Pucciniego – w niejednym miejscu przeładowaną – świeże spojrzenie, powściągliwość i przejrzystość.
– „The New York Times”

Kristine Opolais wyposażyła rolę Manon w subtelność i sex appeal. Jej sopran, rozwijając bogactwo efektownych barw, potrafił zmieniać się w jednej chwili, to brzmiąc nutą słodyczy, to znów tonem szorstkim, zmysłowym i uwodzicielskim, zaś czyste jej przerażenie w scenie śmierci w IV akcie było hipnotyzujące. Dyrygent Fabio Luisi połączył z melodycznym rozmachem i pasją Pucciniego swoją wrażliwość i troskę o szczegóły.
– „The Wall Street Journal”

Alagna imponował nietłumionym wigorem, a jego głos brzmiał przyjemnie. Opolais zdołała ukazać swoją tragiczną bohaterkę jako postać zarazem zmysłową, jak i wrażliwą; wzruszająco godną pożałowania, jak i wywierającą wrażenie wprost magnetyczne. Fabio Luisi za dyrygenckim pulpitem starannie wyważył namiętność i poezję.
– „Financial Times”

Dyrygent Fabio Luisi odczytywał partyturę konsekwentnie i nieomylnie. (...) było to jedno z najlepiej wystudiowanych, najpiękniejszych wykonań tej opery jakie się kiedykolwiek słyszało.
– „WQXR”

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 35 minut (w tym 2 przerwy). Bilety w cenie: 50zł sektor I i 35 zł sektor II do nabycia w kasie pon. - pt. w godz.10-18 oraz na dwie godziny przed spektaklem oraz poprzez stronę internetową Filharmonii: http://bilety.filharmonia.olsztyn.pl/numerowane.html?id=276

Fragmenty opery na You Tube:

Giacomo Puccini (1858–1924)
Manon Lescaut - dramat liryczny (dramma lirico) w czterech aktach (1893)
Libretto: Giuseppe Giacosa, Luigi Illica, Ruggero Leoncavallo, Domenico Oliva, Marco Praga, Giacomo Puccini i Giulio Ricordi
Premiera niniejszej inscenizacji w The Metropolitan Opera: 12 lutego 2016

PREMIERA SEZONU 2015–16

Transmisja przedstawienia: 5 marca 2016 | sobota | 18:55

Obsada:
Kristine Opolais jako Manon Lescaut
Roberto Alagna jako des Grieux
Massimo Cavalletti jako Lescaut
Brindley Sherratt jako Geronte
Soliści, chór, balet i orkiestra The Metropolitan Opera
Fabio Luisi - dyrygent

Realizatorzy:
Sir Richard Eyre - reżyseria
Rob Howell - scenografia
Fotini Dimou - kostiumy
Peter Mumford - światło
Sara Erde - choreografia


Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB