Metropolitan Opera Live w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Opera Gioacchino Rossiniego: Pani jeziora

2015-03-09 11:02:44 (ost. akt: 2015-03-09 13:11:20)
Metropolitan Opera Live w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Opera Gioacchino Rossiniego: Pani jeziora

14 marca 2015 (sobota),o godz. 17:55 Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza na kolejne spotkanie z THE METROPOLITAN OPERA LIVE IN HD. Zobaczymy premierę sezonu 2014/15 oraz po raz pierwszy w MET operę Gioacchino Rossiniego: Pani jeziora (La donna del lago)

Pani jeziora napisana przez Gioacchino Rossiniego w 1819 roku przenosiła ówczesnego widza i słuchacza w świat całkiem nowy, od niedawna dopiero odkrywany przez europejską publiczność: świat romantyczny. Rossini był pierwszym kompozytorem operowym, który sięgnął do zyskującej sobie ogromną poczytność twórczości Waltera Scotta, pisarza fascynującego coraz szersze rzesze czytelników posępnym urokiem pejzaży dawnej Szkocji, jej gór, mrocznych zamczysk i tajemnic skłóconych klanów.

Rossini komponował Panią jeziora dla zespołu znakomitych śpiewaków, jakich w Teatro San Carlo w Neapolu zgromadził rzutki impresario Domenico Barbaja. I dzięki ich inspiracji między innymi potrafił połączyć w swoim nowym dziele efektowne, wirtuozowskie fajerwerki wokalne z nastrojową, melancholijną nutą świeżego romantyzmu.

Po premierze, przyjętej chłodno przez publiczność neapolitańską, przyzwyczajoną jeszcze do całkiem innych klimatów, kolejne przedstawienia kończyły się coraz większym sukcesem, aż w końcu Pani jeziora triumfalnie wkroczyła na najważniejsze sceny europejskie. Ograniczeniem były wszelako zawrotne wymagania, jakie stawiała śpiewakom. Toteż w drugiej połowie stulecia zniknęła z repertuaru, zaś przywrócona do życia po stu latach, dziś pojawia się od czasu do czasu na tych scenach, które mają po temu dosyć odwagi – oraz zespół odpowiednich wykonawców. Na pewno do oper tych zalicza się Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Świadczą o tym również poniższe recenzje po premierze spektaklu Pani jeziora w Met.


Głosy prasy

Można było odnieść wrażenie, iż cudowna pani DiDonato oraz szybko wspinający się po ścieżce kariery młody dyrygent włoski pan Mariotti niemal idą w zawody: kto z nich włoży w tę muzykę więcej delikatności. Pani DiDonato śpiewała rozkoszne frazy Rossiniego miękko i z bogactwem wyrazu, subtelnie wplatając ozdobniki i biegniki w długie łuki melodii. Pan Mariotti wydobywał z natchnionej orkiestry Metropolitan nuty szlachetnie wyciszone, a zarazem przejrzyste. Pan Flórez stworzył postać króla pełnego wdzięku, młodego i namiętnego, pod względem wokalnym będąc w swojej najlepszej formie: bez wysiłku wykonywał biegniki i rulady, odważnie atakując wysokie nuty.

– „The New York Times”


Joyce DiDonato triumfuje. Śmiało można powiedzieć, iż należy ona do grona śpiewaków najznakomitszych w świecie; w poniedziałek wzniosła się ponad wszelką doskonałość... było to wykonanie sięgające szczytów jej już i tak szczytowych osiągnięć... jej barwa głosu – to był czysty miód, jej koloratura fruwała bez wysiłku ...

– „NY Classical Review”


W tym triathlonie techniki wokalnej, jaką jest rola Heleny, Joyce DiDonato przechodzi samą siebie ... Inscenizacja Paula Currana stwarza nastrojowe tło tej opery, z mrocznym niebem i z platformą, na której rozwijają się poszczególne sytuacje dramatyczne.

– WQXR


14 marca 2015 (sobota), godz. 17:55, sala koncertowa Filharmonii
THE METROPOLITAN OPERA LIVE IN HD
Gioacchino Rossini: Pani jeziora (La donna del lago)

Libretto – Andrea Leone Tottola, na podstawie poematu Waltera Scotta The Lady of the Lake

Prapremiera: Neapol, Teatro San Carlo, 1819

Obsada:

Jakub V, król Szkocji, ukrywający swoją tożsamość pod imieniem Huberta – JUAN DIEGO FLÓREZ (tenor)

Douglas, szlachcic szkocki, przywódca buntu przeciw królowi – OREN GRADUS (bas)

Helena, córka Douglasa – JOYCE DI DONATO (sopran)

Rodrigo, namiestnik Douglasa – JOHN OSBORN (tenor)

Malcolm, młody szlachcic zakochany w Helenie – DANIELA BARCELLONA (mezzosopran)

Albina, powiernica Heleny – OLGA MAKARINA (sopran)

Serano, służący Douglasa – EDUARDO VALDES (tenor)

Bertram, służący na dworze króla Jakuba – GREGORY SCHMIDT (tenor)

Dyryguje: MICHELE MARIOTTI Reżyseria: PAUL CURRAN

Scenografia i kostiumy: KEVIN KNIGHT Światło: DUANE SCHULER

Projekcje: DRISCOLL OTTO
Planowany czas trwania przedstawienia: 3 godziny 30minut, w tym jedna przerwa







Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB