Prawdziwa wiosna na Głowackiego. Koncert rodzinny w Filharmonii

2013-05-13 18:12:58 (ost. akt: 2013-05-13 18:23:37)
Prawdziwa wiosna na Głowackiego. Koncert rodzinny w Filharmonii

Teraz już na pewno - wszyscy jesteśmy tego pewni, że przyszła prawdziwa wiosna i w Filharmonii muzycy śmiało mogą zagrać na kolejnym „Koncercie Rodzinnym” kompozycję Antonio Vivaldiego Cztery pory roku: Wiosna.

Utrzymana w radosnej tonacji E-dur Wiosna według Vivaldiego ma zgodnie z zamiarem kompozytora – roztoczyć przed słuchaczem takie obrazy dźwiękowe jak:
-w części pierwszej (Allegro) – echa budzącej się przyrody: śpiew ptaków, szmer płynących źródeł, odgłosy burzy;
-w części drugiej (Largo): w muzyce ma się pojawić śpiący pasterz, szmer liści i roślin, szczekanie psa;
-w części trzeciej (Allegro): wiejski taniec.

Jest w tej muzyce dużo efektów ilustracyjnych i przede wszystkim – wiele pięknych brzmień i mistrzowskiej wirtuozerii.

W pewnym momencie stanie na naszej filharmonicznej estradzie aż czworo solistów, aby wykonać Koncert na czworo skrzypiec h- moll op. 3 – drugą w tym koncercie kompozycję Antonio Vivaldiego. W niedzielne przedpołudnie usłyszymy również w sali koncertowej naszej filharmonii wspaniały Koncert na dwoje skrzypiec Jana Sebastiana Bacha.

Orkiestrę symfoniczną filharmoników warmińsko-mazurskich poprowadzi Jan Miłosz Zarzycki a solistami wiosennego koncertu rodzinnego będą koncert mistrzowie naszej orkiestry: Natan Dondalski, Artur Milian, Monika Dondalska oraz Michał Marcol.

Koncert Rodzinny rozpocznie się w niedzielę 19 maja 2013 r. o godzinie 11.00, ale jeśli już niektóre dzieci wiedzą jak można narysować wiosnę – zapraszamy je godzinę wcześniej do udziału w konkursie rysunkowym pt. „Wiosna w Filharmonii”. Na dzieci czekają również inne dodatkowe atrakcje – Serdecznie zapraszamy!

19 maja 2013 r./niedziela/ godz.11.00 sala koncertowa Filharmonii
Koncert Rodzinny Muzyczne pory roku – „Wiosna”
Jan Miłosz Zarzycki dyrygent
Natan Dondalski - skrzypce Artur Milian - skrzypce
Monika Dondalska - skrzypce Michał Marcol - skrzypce
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej


Program:
Antonio Vivaldi - Cztery pory roku: Wiosna. Koncert E-dur op. 8 nr 1 RV 269
Johann Sebastian Bach - Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043
Antonio Vivaldi - Koncert na czworo skrzypiec h- moll op. 3 nr 10 RV 58

Bilety w cenie: normalny 30 zł, ulgowy 22 zł rodzinny dla opiekuna 22 zł, rodzinny dla dziecka 11 zł do nabycia pn.-pt. w godzinach 10.00-18.00 oraz na dwie godziny przed koncertem.

Telefoniczna rezerwacja w kasie Filharmonii tel. 89 527 51 75 wew.135

Wprowadzenie:
Koncerty skrzypcowe Antonio Vivaldiego (1678 -1741) to prawdziwa skarbnica pięknych brzmień i mistrzowskiej wirtuozerii. Ten „rudy ksiądz” – „Il prete rosso” z Wenecji – pisał muzykę, którą bez przesady można nazwać popularną. A produkował swoje koncerty niemal taśmowo. Sam będąc świetnym skrzypkiem, samych koncertów skrzypcowych stworzył ponad 200, zaś wraz z koncertami na inne instrumenty spuścizna Vivaldiego obejmuje blisko 500 pozycji.

Tytułem do sławy kompozytora było dopracowanie przezeń wzorcowej, szeroko przyjętej w owej epoce, formy takiego koncertu instrumentalnego z orkiestrą. Była to kompozycja na jeden lub więcej instrumentów solowych (concertino), grających wirtuozowskie partie na tle zespołu (tutti), a składała się z trzech części zestawionych zgodnie z ulubioną w baroku zasadą kontrastu: część szybka – wolna – szybka. Niekiedy na początku dodawał Vivaldi w charakterze wstępu jeszcze jedną część wolną. Ten zasadniczy schemat nabierał blasku dzięki bogactwie zróżnicowanych szczegółów.

Przed nami, kolejny rozdział muzycznej opowieści o sielskim życiu człowieka na łonie natury. Całość ukończył Vivaldi około roku1720, jako muzyczną ilustrację czterech sonetów nieznanego nam dziś autora (niektórzy sądzą, że napisał je Torquato Tasso, inni dodają, że inspiracją były również obrazy Rafaela). Drukiem ukazały się te koncerty w roku 1725w Amsterdamie, włączone do zbioru kompozycji pod wspólnym tytułem „Il cimento dell’armoniae dell’inventione” („Spór pomiędzy harmonią a wyobraźnią”), chyba dobrze wyrażającym główny zamysł tej muzyki: pogodzić wymagania konstrukcji czysto muzycznej z chęcią podążania za fantazją i „malowania dźwiękami”, zająć wyobraźnię słuchacza, pobudzić ją grą kontrastów, wywołać skojarzenia dźwięków z nastrojami i obrazami wciąż zmiennej, otaczającej człowieka przyrody.

Koncert d-moll na dwoje skrzypiec BWV 1043 Johanna Sebastian Bacha (1685-1750) powstał prawdopodobnie około roku 1720, w okresie, gdy kompozytor piastował stanowisko kapelmistrza i dyrektora muzyki kameralnej na dworze księcia Leopolda von Anhalt-Köthen w Köthen. Nota bene mniej więcej w tym samym okresie powstało też m.in. sześć koncertów nazwanych później „Brandenburskimi” od osoby margrabiego brandenburskiego Christiana Ludwiga von Hohenzollerna, któremu je Bach ofiarował w roku 1721. Był to więc dla kompozytora czas owocujący prawdziwymi perłami w gatunku koncertów instrumentalnych. Już kilka lat wcześniej, pracując jako organista i kameralista kapeli księcia Wilhelma Ernsta von Sachsen-Weimar w Weimarze, Bach miał okazję poznać dzieła popularnych w początkach XVIII wieku kompozytorów włoskich: Corelliego, Vivaldiego, Marcella, Albinoniego, Tartiniego. Kilka koncertów Vivaldiego przerobił wówczas na organy. Przede wszystkim jednak, studiując Vivaldiego, przejął od weneckiego mistrza wykształcony przez niego kształt koncertu instrumentalnego. Tę formę rozwijał później i urozmaicał w koncertach własnych. Cechują je doskonale wyważone napięcia pomiędzy instrumentami koncertującymi a całym zespołem, plastycznie pulsujące melodie, kontrapunktyczne sploty cudownie iskrzących się głosów. A komponował je niekiedy w paru wariantach. I tak na przykład wykonywany dzisiaj koncert d-moll na dwoje skrzypiec opracował ponownie w roku 1736, już w Lipsku, jako Koncert c-moll na dwa klawesyny BWV 1062. Zaś od Johannesa Nikolausa Forkla, pierwszego biografa kompozytora, dowiadujemy się, iż nastrojowe, kontemplacyjne Largo z tego koncertu Bach zwykł wykorzystywać w Lipsku również w czasie mszy, podczas komunii.


Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB