Żwirek kręci z Muchomorkiem i ratują wiosnę

2013-04-09 12:42:33 (ost. akt: 2013-04-09 12:43:05)
Żwirek kręci z Muchomorkiem i ratują wiosnę

Autor zdjęcia: Tomasz Żurek

Żegnamy "Zaginioną Czechosłowację" Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reżyserii Marii Spiss - z tej okazji, a także pragnąc Żwirkowi i Muchomorkowi pomóc uwolnić wiosnę, na którą wszyscy chyba czekamy, na hasło WIOSNA NA MARGINESIE bilety na "Zaginioną Czechosłowację" tylko za 16 zł!

Gramy od 3 do 12 kwietnia o godz. 20.00, ul. Pstrowskiego 23. rezerwacja biletów: 527 39 15. OSTATNIE SZANSA na zobaczenie spektaklu!!!

Bohaterowie „Zaginionej Czechosłowacji” rzeczywiście szukają zaginionego kraju. Jednocześnie, jakby mimowolnie, poszukują własnej, nagle utraconej tożsamości i świata, który… przyśnił się? wymyślił? zatracił swoje realne kształty?…
Kraju już nie ma, ale są ludzie, ich pamięć, emocje, przeżycia. Wśród poszukiwaczy przeszłości znajdują się również wielkie, emblematyczne figury, cieszące się do niedawna wręcz ikonograficzną sławą: Krecik i Krecikowa, Żwirek i Muchomorek. W dzisiejszym świecie nikt już ich nie obdarza łaskawą uwagą, nie mówiąc już o empatii dla „herosów” zaprzeszłej wyobraźni. Dziś Krecik, do spółki ze Żwirkiem i Muchomorkiem zostali brutalnie zepchnięci na margines przez różnej maści przybyszów z Zachodu: tych wszystkich Biberów, Hirołsów i innych Batmanów.

„Zaginiona Czechosłowacja” oddaje skomplikowane spektrum figur, których pochodzenie sięga czechosłowackiej kultury popularnej. Są one przede wszystkim przyczynkiem do opowiedzenia przejmującej historii kobiety-dysydentki, niegdyś popularnej piosenkarki Marty Kubišovej. Jej los można by nazwać ciemnym, mrocznym odbiciem sławy, jaką cieszyła się Helena Vondraćkova. To z nią i Václavem Neckářem tworzyła w latach 60. słynne trio Golden Kids. W 1970 roku kariera Kubišovej została brutalnie przerwana prowokacją Służby Bezpieczeństwa. Była to kara za wykonany przez artystkę utwór „Modlitwa dla Marty”, który stał się nieformalnym hymnem końca Praskiej Wiosny. Do roku 1989 nazwisko Kubišovej nie istniało w oficjalnej kulturze Czechosłowacji.
W sztuce Sikorskiej-Miszczuk wszechobecne poczucie osaczenia, indoktrynacji, bezsilności jest wciąż „rozsadzane” przez absurdalność egzystencji. Bohaterowie z trudnością mogą odpowiedzieć na pytanie, w jakim kraju naprawdę żyją i dlaczego? Wiąże ich poczucie zdławienia przez wszechwładny system, symbolizowany groteskową i demoniczną postacią Śledczej. Od jej wzroku nie można uciec, choćby zmieniały się epoki, choćby granice państw i ustrojów zostały unieważnione. Tytuł utworu jest więc metaforą przeszłości, która odznacza swe piętno na dniu dzisiejszym.

Małgorzata Sikorska - Miszczuk ,,ZAGINIONA CZECHOSŁOWACJA”
(sztuka polska)
reż. Maria Spiss
kostiumy, scenografia i projekt plakatu: Łukasz Trzciński
Muzyka: Aleksander Brzeziński
Video: Michał Bartoszewicz

Obsada:
Bohaterka: Joanna Fertacz
Śledcza: Aleksandra Kolan
Ja: Ewa Pałuska
Pani Krecikowa: Karolina Szczepanowska (gościnnie)
Żwirek, Kura: Radosław Hebal
Muchomorek: Dariusz Poleszak
Zdenek, Jens R., obywatel duński: Jarosław Borodziuk
Pepicek: Mateusz Michnikowski (Studium Aktorskie)
Chór przyszłych opozycjonistek (video): Katarzyna Jasiulewicz,
Marta Olszewska, Dominika Paździerska, Diana Redkiewicz.

MARIA SPISS – absolwentka socjologii UJ (2001), Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie (2009) oraz Studium Literacko-Artystycznego przy Instytucie Filologii Polskiej UJ. Debiutowała w 2007r. spektaklem „Ajas” Sofoklesa w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. W Starym Teatrze zrealizowała również przedstawienia: „Pani Bóg Halina” na podstawie reportażu M. Millera (2007), „Sędziów” S. Wyspiańskiego (2007), „Starosta kaniowski” (2009). Ponadto zrealizowała spektakle: „Choinka u Iwanowów” A.Wwiedenskiego w teatrze im. Żeromskiego w Kielcach (2008), „Podsłuch” H. Bergera (2008). „Mały Eyolf” H. Ibsena (2009) w Nowym Teatrze w Krakowie oraz „Skiz” G. Zapolskiej w teatrze Ateneum w Warszawie (2010).

Jest autorką dramatów (m.in. „Dziecko”, „Exit”, „Ja.txt”). Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, rządu Norwegii, a także także beneficjentką programu rezydencyjnego w Thalia Theater w Hamburgu.

MAŁGORZATA SIKORSKA-MISZCZUK – dramatopisarka i scenarzystka, ukończyła Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Gender Studies na Uniwersytecie Warszawskim oraz Studium Scenariuszowe PWSFTiT w Łodzi. Autorka była stypendystką CEC ArtsLink w USA oraz Instytutu im. Adama Mickiewicza.
Jest autorką takich sztuk, jak Szajba, Śmierć Człowieka-Wiewiórki, Katarzyna Medycejska, Burmistrz, Walizka, Człowiek z Polski w czekoladzie, Zaginiona Czechosłowacja, Żelazna Kurtyna, Koniec świata, Madonna, Bruno Schulz: Mesjasz oraz Niezwykła podróż Pana Wieszaka (dla dzieci), a także scenariusza pełnometrażowego filmu animowanego Tytus, Romek i A’Tomek wśród złodziei marzeń (2003).MARGINESOWA PROMOCJA! W tym tygodniu na hasło

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Zdun #1049102 | 88.156.*.* 9 kwi 2013 16:25

    Byłem na tej sztuce, marna wartość artystyczna, wulgaryzmy wszystko w służbie lewicowej indoktrynacji, szkoda czasu i pieniędzy na ten teatralny bełkot.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz