Dwie kobiety, cztery dłonie, fortepiany i muzyka w mistrzowskim wykonaniu

2014-10-24 13:26:45 (ost. akt: 2014-10-24 14:15:21)
Dwie kobiety, cztery dłonie, fortepiany i muzyka w mistrzowskim wykonaniu

Autor zdjęcia: Materiały organizatora

Maria Murawska i Wiesława Ronowska od wielu lat koncertują z wielkim powodzeniem w duecie. Ich wspólny repertuar obejmuje utwory różnych kompozytorów na cztery ręce, na dwa fortepiany i orkiestrę. Mistrzowski koncert odbędzie się już 30 października w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.

Program czwartkowego mistrzowskiego recitalu fortepianowego ukazuje duet fortepianowy jako zespół o wielkich możliwościach, prezentujący muzykę o bardzo szerokim spektrum: od transkrypcji, np. chorałów Bacha, jego utworów na orkiestrę czy arii z kantat, oryginalnie przygotowanych na głos z orkiestrą, po kompozycje na skład, jakiego posłuchamy — czyli dwa fortepiany, lecz wywodzącą swój rodowód z kameralistyki o bogatszej obsadzie, czego przykładem będzie Sonata na dwa fortepiany Brahmsa.

Maria MurawskaMaria Murawska (fortepian) — studiowała początkowo w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Olgi Ilwickiej-Dąbrowskiej, a następnie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Godziszewskiego. Umiejętności pianistyczne doskonaliła poza granicami kraju w Weimarze pod kierunkiem prof. Ludwiga Hoffmana oraz na stażu w Rosyjskiej Akademii Muzyki pod kierunkiem prof. Wiery Nosiny.

Zadebiutowała z Orkiestrą Filharmonii Pomorskiej w toruńskim Dworze Artusaw wieku 15 lat. Jest solistką i kameralistką w kraju i zagranicą (Rosja, Niemcy, Włochy, Dania, Finlandia, Serbia, Ukraina, Francja, Austria, Chiny). Brała udział m.in. w Festiwalach Muzyki Polskiej w Bydgoszczy, w II Konfrontacjach Chopinowskich w Antoninie, w cyklach koncertów poświęconych twórczości Ignacego Jana Paderewskiego, w festiwalu Usedomer Musikfestival, w Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku.

Związana jest z bydgoską Akademią Muzyczną. Szczególną pozycję w jej repertuarze stanowią utwory kompozytorów polskich: Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Grażyny Bacewicz, Karola Szymanowskiego.

Wiesława RonowskaWiesława Ronowska (fortepian) — naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku czterech lat. Mając pięć lat po raz pierwszy wystąpiła przed publicznością. Jako wybitna kandydatka została przyjęta do Akademii Muzycznej w Warszawie bez egzaminów wstępnych. Wygrany Ogólnopolski Konkurs na Stypendia Artystyczne pozwolił podjąć jej studia w słynnym Konserwatorium Muzycznym im. P. Czajkowskiego w Moskwie. Dyplom tej uczelni w trzech specjalnościach: solisty, kameralisty i pedagoga uzyskała w klasie fortepianu jednej z największych pianistek XX wieku – Tatiany Nikołajewej. Kształciła się również u Olega Ivanova – ucznia Emila Gilelsa.

Koncertowała w wielu krajach Europy i Ameryki Południowej. Dokonała archiwalnych nagrań dla Polskiego Radia, Radia Francuskiego, Radia Chilijskiego, Polskich Nagrań, Firmy POLMUSIC, Telewizji Polskiej i Telewizji Rosyjskiej. Współpracowała z najwybitniejszymi polskimi dyrygentami, jak m.in.: Jerzy Maksymiuk, Agnieszka Duczmal, Marek Pijarowski, Stefan Marczyk, Paweł Przytocki, Szymon Kawalla, Zygmunt Rychert, a także amerykańskimi, jak Simca Heled, Irvin Hoffmann, Albert Merenzon.

Artystka związana jest z bydgoską Akademią Muzyczną, gdzie prowadzi klasę fortepianu. Była powołanym przez Ministerstwo Kultury i Sztuki ekspertem do spraw szkolnictwa artystycznego.

Mistrzowski Recital Fortepianowy
duet WIESŁAWA RONOWSKA i MARIA MURAWSKA
30 października (czwartek), godz. 19

Sala koncertowa Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
ul. Głowackiego 1, Olsztyn

Bilety w cenie: normalny 40 zł, ulgowy 30 zł, karta melomana 20 zł
do nabycia w kasie Filharmonii (pon.-czw. w godz. 10-18 oraz przed recitalem)

W programie recitalu:
>>> Johann Sebastian Bach:
Chorał „Jesus bleibet meine Freude“ z kantaty BWV 147
Aria „Schafe können sicher weiden“ z kantaty BWV 208
Aria na strunie G

>>> Koncert na dwa fortepiany c-moll BWV 1060
Allegro, Largo ovvero Adagio, Allegro

>>> Johannes Brahms:
Sonata na dwa fortepiany f-moll op. 34 bis
Allegro non troppo
Andante, un poco adagio
Scherzo: Allegro
Finale: Poco sostenuto – Allegro non troppo

Materiały organizatora

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB