Pierwsza wystawa w wyremontowanej Starej Kotłowni

2014-01-03 12:42:21 (ost. akt: 2014-01-03 13:18:39)
Pierwsza wystawa w wyremontowanej Starej Kotłowni

"Nienazwane. Obrazy Anny Drońskiej i rysunki Violetty Kulikowskiej-Parkasiewicz" będą pierwszą z cyklu wystaw w nowo odrestaurowanym budynku Starej Kotłowni. Ekspozycja zostanie otwarta 9 stycznia (czwartek) o godz. 18.00.

Poza codziennością, poza tym, co dotykalne, obecne, pospolite, istnieją przestrzenie, które wymykają się oczywistości rzeczy znanych i dających się poznać. Uświadomienie sobie istnienia tych obszarów zmusza do refleksji i otwiera na nowe doznania i nowe myśli.

Sztuka, którą z dojrzałą świadomością i konsekwencją tworzą Anna Drońska i Violetta Kulikowska-Parkasiewicz takie nieodkryte obszary ukazuje. Obie autorki posługują się oszczędną formą, dążąc raczej w stronę abstrakcji niż figuracji i pomijając jakąkolwiek dosłowność przekazu. Wiele tu miejsca na ciszę, refleksję, tajemnicę. Jest to język prawdziwy, oryginalny, gdzie imperatyw tworzenia ma źródło w głębokich emocjonalnych doznaniach i refleksji o życiu, siłach natury i miejscu człowieka w świecie. Jest to wynik przemyśleń i analizy zarówno własnych emocji i przeżyć, jak i ogólnoludzkiej kondycji i świadomości.

Violetta Kulikowska-Parkasiewicz, wybierając jako tworzywo rysunek, pomimo oszczędności środków, a może właśnie dzięki niej, osiąga wyjątkową precyzję w przekazaniu emocji, jakie towarzyszą zetknięciu z Nienazwanym, z Tajemnicą. Obrazy Anny Drońskiej, monumentalne, o wyszukanej kolorystyce, przez użycie jako tworzywa materii organicznej, bezpośrednio wskazują na inspirację czerpaną z kontaktu z naturą, z niepojętym światem jej niewyczerpanej siły.

Twórczość obu artystek odwołuje do tego, czego nie można wyrazić słowem, co rozumiemy tylko poprzez bezpośrednie doznanie i co zostaje ukazane za pomocą języka sztuki.

Człowiekowi nie wystarcza do wytłumaczenia świata i własnej egzystencji tylko świat pojęć – potrzebuje do tego również obrazu. Szczególną rolę w tym obrazowym przekazie pełni sztuka abstrakcyjna – jest to język uniwersalny, posługujący się najprostszymi formami, które odsyłają do znaczeń symbolicznych, dają nam pozawerbalny komunikat. Nie jest to język w pełni jednoznaczny, ale przez to może bogatszy, dający się różnie interpretować. Wywodzi się z obszaru intuicyjnego poznania, z bezpośredniego odczucia, dla którego język bezprzedmiotowy jest najdoskonalszym sposobem wyrażania. Obie drogi twórcze, choć tak odmiennych osobowości artystycznych, są próbą zapisu rzeczywistości niejednoznacznej, doświadczanej własnym głębokim przeżyciem, ale jednak nieuchwytnej.

Anna Drońska
Urodzona w 1972 roku w Olsztynie. Studia na Wydziale Kształcenia Artystycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie. Dyplom pod kierunkiem prof. Stanisława Trzeszczkowskiego w 1999 r. Doktorat na Wydziale Tkaniny i Ubioru ASP w Łodzi w 2006 r. Zajmuje się tkaniną eksperymentalną. Od 2006 r. pracuje w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Autorka kilkunastu wystaw indywidualnych, uczestniczyła w wielu pokazach zbiorowych w kraju i zagranicą. Laureatka wyróżnienia w „V Olsztyńskim Biennale Plastyki - O Medal Prezydenta”, 2007 i Grand Prix w „VI Olsztyńskim Biennale Sztuki”, 2011 r. Prace w kolekcjach muzealnych i prywatnych, m.in. w kolekcji Warmińsko-Mazurskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Olsztynie.


Violetta Kulikowska-Parkasiewicz
Urodzona w 1970 roku w Świdwinie. Studia na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Dyplom w 1995 r. w zakresie grafiki warsztatowej. Zajmuje się rysunkiem, instalacją, wideo. Adiunkt w Instytucie Sztuk Pięknych UWM w Olsztynie.
Autorka kilkunastu wystaw indywidualnych, uczestniczyła w wielu pokazach zbiorowych w kraju i zagranicą. Laureatka nagród i wyróżnień: 2002 - Wyróżnienie na „Wystawie malarstwa, rysunku, grafiki i rzeźby”, Gdańsk; 2003 - Grand Prix w „III Olsztyńskim Biennale Plastyki”, Olsztyn; 2003 - III Nagroda w „II Międzynarodowym Konkursie Rysunku”, Wrocław; 2003 - II Nagroda w „V Triennale Sztuki Sacrum”, Częstochowa; 2007 - II Nagroda w „V Olsztyńskim Biennale Plastyki”, Olsztyn; 2008 - III Nagroda w „VI Triennale Rysunku Współczesnego”, Lubaczów; 2009 - II Wyróżnienie w „VI Olsztyńskim Biennale Plastyki”; 2011 – Wyróżnienie w „VII Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego”, Lubaczów; 2012 – Nagroda w „Kaliskim Biennale Rysunku i Grafiki – Próba 1”, Kalisz. Prace w kolekcjach muzealnych i prywatnych.

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB