„Mistrzowskie recitale fortepianowe” w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

2013-11-25 17:10:03 (ost. akt: 2013-11-25 17:12:59)
„Mistrzowskie recitale fortepianowe” w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

W dniu 29 listopada w piątek o godz. 19.00 w cyklu „Mistrzowskie recitale fortepianowe” w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej wystąpi Wojciech Waleczek ,wybitny polski pianista, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2003r.) oraz studiów podyplomowych w Vancouver Academy of Music w Kanadzie, pod kierunkiem Lee Kum-Singa.

Wojciech Waleczek jest laureatem wielu konkursów pianistycznych. Pianista koncertował w krajach Unii Europejskiej, w Szwajcarii, w Bośni i Hercegowinie, w Mołdawii, w Rosji, w Jordanii, w Palestynie, w Iranie, w Kanadzie, w Japonii, a także w Stanach Zjednoczonych.

Artysta zaprezentuje program:
Ryszard Wagner – Sonata fortepianowa As-dur (z albumu Matyldy Wesendonck)

Wagner / Liszt – Chór Pielgrzymów z opery Tannhäuser , Miłosna śmierć Izoldy z dramatu muzycznego Tristan i Izolda
Fryderyk Chopin – Trzy walce op. 34
Franciszek Liszt – 6 pieśni polskich według Pieśni op. 74 Fryderyka Chopina
Fryderyk Chopin – Ballada op. 38 , Variations Brillantes op. 12.


Bilety w cenie: normalny 40 zł, ulgowy 30 zł, karta melomana 20 zł do nabycia w kasie Filharmonii pon.-pt w godz.10.00-18.00



Rzadką ciekawostką programu tego recitalu jest bezsprzecznie mało znana Sonata fortepianowa Wagnera, związana ze szczególnym epizodem z życia.

Wagner był już wówczas żonaty, zaczynał być znany jako kompozytor, miał w dorobku m.in. opery Holender Tułacz i Lohengrin. Zaangażował się aktywnie w rewolucyjne wypadki roku 1848 w Dreźnie, pisał odezwy, w których wzywał króla, by ten dołączył do rewolucji, ponieważ „powinien być bowiem pierwszym i najprawdziwszym republikaninem”. Rozpalał się coraz bardziej i radykalizował. W końcu musiał uciekać przed aresztowaniem, wpierw do Weimaru, później – na fałszywych papierach, które załatwił mu Franciszek Liszt – dotarł do Szwajcarii.

Cała ta historia jest jak opowieść sensacyjna, pełna policyjnych pościgów, nakazów aresztowania, które – na szczęście dla uciekiniera – spóźniają się o kilka godzin... No i są tam gwałtowne romanse, doprowadzające do furii jego żonę Minnę. Ostatecznie po dłuższym czasie tułaczki Wagner z żoną znajduje schronienie w Zurychu, w domu bogatego przemysłowca Ottona Wesendoncka, gdzie może spokojnie tworzyć. Zaprzyjaźnia się tam z żoną gospodarza Matyldą. Jedni twierdzą, że była to tylko przyjaźń platoniczna, inni – że było coś więcej, niż na to pozwalały ówczesne obyczaje.

W każdym razie przyjaźń Wagnera z Matyldą Wesendonck stała się przyczyną plotek i skandali, zwłaszcza gdy wkroczyła do akcji żona Wagnera z awanturą i szantażem, że o wszystkim opowie mężowi Matyldy. Skończyło się to dla kompozytora koniecznością opuszczenia Zurychu, a także jego rozejściem się z żoną. Zresztą niedługo potem pojawiła się sie w jego życiu inna żona, Cosima, córka Liszta, a wtedy jeszcze zamężna za sławnym dyrygentem Hansem von Bülowem. I z Cosimą pozostał Wagner związany aż do śmierci... Ale to dalsze dzieje.

Zaś pośród dokumentów lat spędzonych w Zurichu znalazł się szereg kompozycji, m.in. cykl pięciu pięknych pieśni do słów Matyldy Wesendonck, garść okazjonalnych drobiazgów, a także kilka sonat fortepianowych, w tym owa krótka sonata As-dur, wpisana przezeń do albumu Matyldy. Sonata mało znana, ze zrozumiałych względów, skoro hasło „Wagner” znaczy przede wszystkim wielkie dzieła sceniczne, a tutaj niektóre momenty liryczne brzmią jeszcze echem sonat Beethovena...

Natomiast przypomnieniu tego „bardziej znanego” Wagnera – pamiętajmy o 200. rocznicy jego urodzin! – posłuży wykonanie dwóch sławnych fragmentów z jego dzieł scenicznych, w fortepianowej transkrypcji Franciszka Liszta. Będzie to Chór pielgrzymów z opery Tannhäuser oraz Miłosna śmierć Izoldy z dramatu muzycznego Tristan i Izolda.

Pozostałą część wieczoru wypełni muzyka Chopina. Usłyszymy następujące kompozycje: Trzy walce op.34, Ballada op.38, Variations Brillantes op.12




Wojciech Waleczek – fortepian
Wybitny polski pianista, od parunastu lat prowadzący szeroką działalność koncertową. Występuje z orkiestrami, daje recitale solowe i uczestniczy w koncertach kameralnych w wielu krajach świata.
Urodzony w 1980 r., ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu Zbigniewa Raubo w roku 2003. Naukę kontynuował podczas studiów podyplomowych w Vancouver Academy of Music w Kanadzie, pod kierunkiem Lee Kum-Singa.

Wśród jego osiągnięć znalazły się m.in.:
III nagroda, nagroda im. Artura Rubinsteina ufundowana przez Anielę Rubinstein oraz nagroda specjalna Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku na II Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Pianistów „Artur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy (1996),
I nagroda oraz nagroda za najlepsze wykonanie koncertu na IV Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Liszta we Wrocławiu (1997),
III nagroda na VII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Liszta „Premio Mario Zanfi” w Parmie (2000),
II nagroda na Festiwalu Młodych Pianistów w Gdańsku (2002),
III nagroda na VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Seilera w Palermo (2005),
III nagroda na III Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Liszta we Wrocławiu (2005).
Stypendysta wielu fundacji i instytucji krajowych oraz zagranicznych, otrzymywał nagrody Prezesa Rady Ministrów oraz stypendia Ministra Kultury. Jest także laureatem nagród prezydentów Katowic i Gliwic oraz Nagrody Sejmiku Samorządowego Województwa Śląskiego.

Występował jako solista z orkiestrami Filharmonii Kaliskiej, Koszalińskiej, Lubelskiej, Łódzkiej, Opolskiej, Pomorskiej, Rzeszowskiej, Szczecińskiej, Śląskiej, Świętokrzyskiej, Wrocławskiej, Zabrzańskiej oraz z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, z zespołem Capella Bydgostiensis, z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej w Krakowie, z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, z Elbląską Orkiestrą Kameralną, z Karlovarską Orkiestrą Symfoniczną, z Narodową Orkiestrą Kameralną Mołdawii, Ammańską Orkiestrą Symfoniczną, Kaposvárską Orkiestrą Symfoniczną. Współpracował z wieloma dyrygentami, m.in. z Mirosławem Jackiem Błaszczykiem, Łukaszem Borowiczem, Kai’em Bumannem, Gabrielem Chmurą, Sławomirem Chrzanowskim, Mykołą Diadiurą, Michałem Dworzyńskim, Chang Joon-Gun`em, Mieczysławem Gawrońskim, Czesławem Grabowskim, Ianem Hobsonem, Gáborem Kerényim, Jerzym Koskiem, Martinem Lebelem, Michałem Nesterowiczem, Mają Metelską, Olegiem Palymskim, Markiem Pijarowskim, Wojciechem Rajskim, Jackiem Rogalą, Zygmuntem Rychertem, Jerzym Salwarowskim, Mariuszem Smolijem, Rubenem Silvą, Mohammedem Uthmanem Sidiq’iem, Tadeuszem Wojciechowskim, Marcinem Wolniewskim, Janem Miłoszem Zarzyckim.

Pianista koncertował w krajach Unii Europejskiej, w Szwajcarii, w Bośni i Hercegowinie, w Mołdawii, w Rosji, w Jordanii, w Palestynie, w Iranie, w Kanadzie, w Japonii, a także w Stanach Zjednoczonych. Stale powiększany repertuar artysty zawiera aktualnie kilkadziesiąt utworów na fortepian i orkiestrę, ponad sto pozycji solowych oraz utwory kameralne od baroku po współczesność.

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB